לא נהגו כבוד זה בזה?

בס"ד
לפי הגמרא בספירת העומר אנחנו נוהגים בה דיני אבלות. למה אבלות? כי אנחנו מציינים כבר אלפי שנים את מותם ממגיפה של 24,000 תלמידי רבי עקיבא. כשהגמרא דנה בסוגיה ושואלת איך ייתכן שכמות כזו גדולה של צדיקים הלכו מן העולם בזמן קצר, היא עונה: "לא נהגו כבוד זה בזה".
אני זוכר שכשחזרתי בתשובה הטרידה אותי הסוגייה הזו - מה פירוש לא נהגו כבוד זה בזה? הם היו צדיקים! תלמידי רבי עקיבא! רבי עקיבא הוא לא זה שקבע ש "ואהבת לרעך כמוך - זה כלל גדול בתורה"? מה הם למדו אצלו? לא לכבד? האמת היא שהסתובבתי עם השאלה הזו הרבה ואף תשובה לא ממש הניחה את דעתי עד ששאלתי את מורי ורבי, הרב מרדכי שיינברגר, וזו התשובה שהוא ענה לי (בתרגום למילים פשוטות, כי בכל זאת, זה הרב...):
לפי המקובלים הם היו תנאים ברמה כ"כ גבוהה עד כדי כך שראו את הגלגולים אחד של השני. הם למדו הרי בחברותא, זוגות של תנאים. דמיינו לעצמכם שהם נמצאים ביחד 12-14 שעות ביום, לומדים תורה, מתפלמסים, ומה הם רואים? את כל העבירות החוזרות ונשנות של החברותא שלהם, שהרי "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", תחשבו, כמו בזוגיות שאתם כל כך קרובים ורואים את הפדיחות זה של זה - ואז מתוקף האהבה - כואב לך שהשני נופל באותם דברים שוב ושוב, בהרס עצמי, בחטאים, בחוסר קבלה עצמית.
אז מה שקרה זה שהם עימתו אחד את השני עם האמת - "מה אתה עושה! אני רואה שעל זה אתה חוזר בגלגול! זו טעות שאתה טועה שוב ושוב! די תפסיק! אני לא יכול לראות אותך הורס שוב! אתה יקר לי!"
זה נקרא "לא נהגו כבוד זה בזה".
נו ומה הבעיה עם זה? הרי מדובר באהבה ואיכפתיות, לא?
האמת היא שאני יכול להבין למה זה לא כבוד כי אני רואה את זה אצל זוגות. בסופו של דבר, עם כל האהבה והרצון שיש לנו שבן/ת הזוג שלנו יהיו בטוב - הדבר הכי נשגב שאנחנו יכולים לעשות הוא לכבד את מקומו/ה הלא מתוקן עדיין. ספירת העומר אומרת לנו - כבד את הקצב של השני גם אם בעיניך הוא טועה. כבד את הטעות שלו ואל תשתמש באהבה שלך אליו כסיבה לא לכבד אותו. גם אם אתה בטוח שאתה צודק ושזה לטובתו והכל - אל "תשרוף" אותו על מזבח האמת.
זה גרם לי לחשוב על אשתי, כמה עבודה היא צריכה לעשות כשהיא רואה אותי אוכל שוב ושוב מתוקים שהיא ואני יודעים כמה הם מזיקים לי. היא אוהבת אותי! היא רוצה אותי איתה בריא ושלם עוד הרבה שנים! ובכל זאת העבודה שלה היא לשתוק או מקסימום בעדינות לשאול אותי אם בא לי לעשות איתה ניקוי פירות וירקות.. ועיקר העבודה היא לתת לי בקצב שלי לעשות תשובה.
נו, יש לנו הרבה עבודה, הא? לא רק על כעס וגאווה וקנאה ועוד הרבה מידות.... גם על הרצון הטוב שלנו לתקן את האנשים שאנחנו הכי אוהבים כדי שיפסיקו להזיק לעצמם.

תגובות