כל עם ישראל מתרכז יחד בערב פורים וביום פורים לקריאת מגילה, משתיקים את הילדים כמה שאפשר ונותנים להם להתפרע עם המן. אבל חז"ל לא קבעו לנו את קריאת המגילה כמצווה רק כדי להרעיש ברעשנים. המגילה איננה ספורט לאומי אלא חיבור של סודות אדירים, שפורים בא להזכיר לנו כדי שחס ושלום לא נשכח.
במאמר זה ריכזנו עבורכם עשרה סודות מתוך אינסוף:
א. כשעם ישראל מתבולל ומאבד את זהותו – "אין למלך שווה להניחו" – מה עושים עם ישראל בשושן הבירה? למה הם לא בארץ ישראל? התשובה היא גלות. לאחר חורבן בית ראשון, לפני כ 2500 שנה גרש נבוכדנצר מלך בבל את היהודים מארצם ומכל התפארת שהייתה בבית המקדש – נשאר חורבן אדיר. בית המקדש נבזז וכלי הקודש שימשו את אחשוורוש במשתאות ובפאר המגעיל שלו במקום לשמש במקומם. עם ישראל ככל הנראה התפזר בין הגויים ונטמע בחייהם עד כדי כך שלקחו חלק במשתאות ובחיי ההפקר והתאוות של הממלכה. כמו שכתוב במגילה שהמן הרשע אומר לאחשוורוש ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים, ואת דתי המלך אינם עושים. זאת אומרת: הם עם אחד, אבל הם נרדמו (ישנו מהמילה ישן), התפזרו והם מפורדים עכשיו, יהיה קל לפגוע בהם, ואת דתי המלך שלהם אינם עושים, אז אם נרצה להשמיד אותם נצליח כי האלוהים שלהם לא יגן עליהם יותר. מה אתם אומרים – הוא צודק? כמובן שלא. הקב"ה לא יתן להשמיד את עם ישראל, עם ישראל, גם כשעולה באש, הוא סנה שאיננו אוכל. אבל הקב"ה כן יעשה להם תרגיל כדי לעורר אותם.
המלך, לא אחשוורוש, אלא מלך מלכי המלכים, לא יכול להרשות לעם ישראל להתבולל, יש להם תפקיד לחזור ולהקים את בית המקדש השני, לדעת את מקומם ותפקידם בעולם ולא להפוך להיות פרסים. לצערי התרגיל הזה חוזר שוב ושוב במהלך ההיסטוריה. כשעם ישראל נרדם – שופכים עליו דלי מים כדי שיתעורר.
ב. אחר הדברים האלה – גדל המלך את המן – נורא מוזר. מיד לאחר שמרדכי מציל את אחשוורוש מהתנקשות של בגתן ותרש שרצו להרוג אותו – מגדל המלך דווקא את המן. למה לא את מרדכי?
הסוד שחז"ל רוצים לגלות לנו הוא שיש עוד סיבה למה מתרחש סיפור המגילה: לא רק בגלל שהתבוללו אלא גם בגלל שעם ישראל עומד בפני אור גדול, מדרגה גדולה וחדשה כעם – אז לשם המדרגה החדשה צריך לחזק את הכוח השלילי בעולם, שיחייב אותם לגדול. כך בחייו של הפרט ובחיי האומה כולה. בדומה למשחק מחשב שככל שהאדם מתקדם בו, מתרבות המפלצות הקשות.
כשכתוב במגילה ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר אין הכוונה לצחוקים וכיף אלא לגילוי אור גדול שלא היה.
ג. והעיר שושן נבוכה... ומרדכי ידע את כל אשר נעשה – איך ייתכן שכולם נבהלים מהגזירה להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים ב127 מדינות ומרדכי לא? מרדכי הוא כמו מרגל, ראש הסנהדרין, שמבין מה עומד לקרות ולכן מכניס את אסתר לשליחות עוד לפני מה שקורה עם המן, הכל כדי להציל את עם ישראל. תתפלאו אבל לא רק מרדכי ידע, בכל הדורות כשעם ישראל עמדו לפני פוגרומים ורצח – הצדיקים ידעו את מה שנעשה ובמקום להילחץ ולהיות נבוכים – ניסו לגרום לעם ישראל לעשות תשובה, להפוך את הגזירה.
ד. ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה – מה הבעיה מרדכי? למה אתה צריך לסכן את כל עם ישראל עם ה"אגו" שלך? תשתחווה להמן וזהו! אז זהו שלא. הכוח של עם ישראל – דווקא כשלא משתחווים. אפשר לשתף פעולה ולהראות כאילו אנחנו נאמנים לממלכה שאנחנו נמצאים בה, אבל לא באמת, רק כתחפושת. אנחנו נאמנים רק למלך מלכי המלכים. לא משתחווים לאף רעיון, לאף "בעל מאה" ולאף תרבות זרה.
ה. כי אם החרש תחרישי בעת הזאת - רוח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר. מרדכי אומר לאסתר והקב"ה אומר לנו: יש לכם שליחות כיחידים וכעם. נתתי לכם את האפשרות להיות שותפים שלי, לעזור לי לגלות במציאות את האהבה והטובות שהכנתי בעדכם, אבל אם לא – אסתדר לבד. אני לא "צריך" אתכם, אני יכול להפוך את העניים ללא עניים ברגע, אבל אני מאפשר לכם לעשות את זה. בסופו של דבר אסתר הייתה מוכנה למסור את נפשה והמגילה קרויה על שמה ולא על שמו של מרדכי.
ו. לך כנוס את כל היהודים – אסתר שולחת את מרדכי לחבר את הנפרדים. מדוע? כי היא ידעה שהקב"ה יצר את עם ישראל בצורה כזו שהוא לא מתייחס אליהם כיחידים – אלא רק כגוף אחד, לכן חיבור הוא הכרחי לפתור כל בעיה. כשעם ישראל מאוחד אין סיכוי נגדו.
ז. וכל זה איננו שווה לי – אמר המן לאשתו. יש להמן כל כך הרבה שפע, ואינסוף סיבות לשמוח ולהודות. יש לו אישה, עשרה ילדים (עם שמות נוראיים), תפקיד בכיר, שליטה, כסף וזהב – מה חסר לו? אבל המן לא רואה את כל זה. מבחינתו זה לא קיים כל זמן שמרדכי לא כורע ומשתחווה. בכל אחד מאתנו יש המן רשע כזה שאף פעם לא מרוצה, מספיק שדבר אחד לא מסתדר כמו שהוא רוצה, הוא לא רואה את השאר.
ח. רשע יכין וצדיק ילבש – כשאנחנו רואים שלכוחות הרע יש כוח והם מצליחים וכוחות הטוב לא נשמע קולם והם עומדים בפינה מבוישים – עלינו לזכור שכל מה שהרשעים מכינים יפול בסוף עליהם ועם הפאר וההדר ישתמשו הצדיקים. המן מכין את העץ למרדכי אבל נתלה עליו בעצמו. מי שמכין פצצות אטום עבור עם ישראל – שלא יופתע אם הן מתפוצצות לו בפנים.
ט. קיימו וקבלו – כל זה קרה כדי שיקבלו את התורה, מה שלא קרה בהר סיני. בהר סיני התרחש מעמד "מתן תורה" אבל רק לאחר אלף שנה בשושן הבירה, הבינו היהודים כמה הם צריכים את התורה וקבלו אותה מחדש, באהבה. כך מסבירים חז"ל.
י. פורים הוא החג האחרון - הכי גבוה, והגובה שלו מסתכם במשפט של חז"ל: עד דלא ידע בין ארור המן וברוך מרדכי. אם הייתי אומר לכם שאין הבדל בין היטלר ומשה רבנו הייתם קופצים, אבל זה אותו משפט למעשה. החג שמסמל את גמר התיקון ואת הזמן שבו נצחק צחוק גדול ונראה במו עינינו שאין טוב ורע. הטוב הוא טוב והשאר היה לטובה, לקדם אותנו, להעלות אותנו מדרגה.
חג פורים שמייח
שיעורים של משה שרון על פורים להאזנה ולצפיה | הספרים של משה שרון
תגובות