עשה לך רב | 10 טיפים לבחירת מורה רוחני

אומרים חז"ל בפרקי אבות עשה לך רב והסתלק מן הספק כמו גם עשה לך רב, קנה לך חבר והוי דן את כל האדם לכף זכות.

חשיבות עשיית רב נובעת בין השאר:

א. מתוך העובדה שאתה לא פועל, בעבודה הרוחנית שלך רק עם השכל שלך אלא מתייעץ, נותן למישהו אחר להראות לך זוויות אחרות וכו'. מי פתי מאמין באמת לעצמו כשהוא מספר לעצמו שהוא יודע מה נכון לו?

ב. רב הוא סוג של אימון, מדרגת ביניים בדרך אל ה', שהרי לקבל מרות ה' זה עניין ערטילאי אפילו למי שמקיים מצוותיו, וכשאתה עושה לך רב אתה מתאמן ב"קבלת עול מלכות שמיים".

ג. היהדות לא כופה עליך לעשות את רב העיר / רב מסוים הרב שלך. מקורותיי למשל מגיעים מיהדות ספרד אבל הרב שלי יוצא יהדות אשכנז. אז מה?

ד. כל אדם "משתחווה" למשהו, או להמן כמו שכולם משתחווים או לקב"ה כמו מרדכי. אמר פעם אחד מגדולי החסידות שמי שאין לו רב, הס"א היא הרב שלו. או שאפשר להגיד כך: מי משפיע עליך, הרב או הרוב?

 

אבל - כל מי שניסה וחיפש לו רב ודאי נתקל בקושי לא קטן. כל אחד אומר שהרב הזה והזה הוא גדול ואתה בכלל מתבלבל כי אתה מתחבר לכמה רבנים, ואיך בכלל עושים דבר כזה, באים אליו ומבקשים ממנו? הוא חייב להסכים?

אם חיפשת פעם רב או מורה שינחה אותך בדרך רוחנית, ודאי נתקלת בשיטות רבות ובמדריכים רבים והתקשית לבחור בדרך הנכונה לך. מטרתו של מאמר זה לסייע במציאת מורה רוחני / רב ולציין מספר תנאים לבדיקה.

ראוי להדגיש שאין המדובר בבחירת מיסטיקן העוסק בריפוי/ייעוץ/סגולות/קמעות וכדומה וגם לא בהתייעצות עם רב פוסק הלכה, אלא ברב שהוא מורה דרך.
ובכן, כיצד אוכל למצוא לעצמי את הרב הנכון לי. ארצה לתת עשרה טיפים:

1. עבודה או הארה?
מורה רוחני לא נולד רוחני, הוא עבד קשה בעבודה פנימית מורכבת יחד עם מורו. לכן כדאי לך לבדוק מיהו מורו של מורך. סביר להניח שאדם הטוען ל"התגלות" כלשהי או אירוע חולף אחר ש"העניק" לו את הארותיו, ולא לימוד ממושך – יתקשה ללמד אותך. אין כוונתי שהוא שקרן בהכרח ח"ו אלא לפי הגיון פשוט -אם הוא "הואר" ולא למד, כיצד יוכל ללמד אותך לעשות את הדרך שהוא לא עבר בה?

2. יחסו לקודמיו בהמשך לסעיף הקודם, כדאי לבדוק מהו יחסו לאלה שקדמו לו ולכתביהם.
כל המורים הרוחניים האמיתיים מאז ומעולם למדו ועסקו בכתבי קודמיהם בצורה עקבית ושיטתית. הוא יכול להיות יצירתי ומקורי אבל אדם המלמד לפי שיטה מסוימת שאינה מופיעה במקורות, ממציא חיבורים מלאכותיים וכו', כנראה שינה את מורשת אבותיו. זן לא יכול פתאום להיות לא קשור לבודהיזם וקבלה לא יכולה להיות פתאום מנותקת מהיהדות.
מורה אמיתי יטען תמיד כי הוא אינו מוסיף ולו מילה אחת על קודמיו ויכוון אותך אל כתביהם. אמנם כן, לא הוספתי על רבותי ולא באתי בחדשות...שכל דברי כבר רשום וכתוב בשמונה שערים, ובעץ החיים, ומבוא שערים מהאר"י ז"ל. ולא הוספתי עליהם אף מלה אחת (הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות. אות ה`. הרב יהודה אשלג, בעל הסולם.


3. כסף
כל אנשי הרוח כולם, לאורך כל ההיסטוריה לימדו את תלמידיהם שלא על מנת לקבל שכר. הסכומים היחידים, ששולמו על-ידי התלמידים היו על הוצאות מקום הלימוד או תשלום שיועד להפצת החכמה ולא לשיפור חייו של הרב. סכום מופרז עבור הלימוד, מעיד בדרך כלל על התמסחרות ואיבוד האותנטיות. 

4. כבוד ושליטה
מורה רוחני לא צריך ולא רוצה שיכבדו אותו, או קבוצת תלמידים עליה יוכל לשלוט. להיפך, הוא בורח מגינונים חיצוניים ומנסה להראות כמו כולם. עיסוקו בפנימיות נשמתו עוזר לו לקלף את השכבות החיצוניות העוטפות לרוב את כולנו. כמו שכותב רבי נחמן: בְּעִנְיַן הַנְהָגַת הַפְּשִׁיטוּת שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת. הַיְנוּ, כִּי לִפְעָמִים הַצַּדִּיק הָאֱמֶת הוּא אִישׁ פָּשׁוּט מַמָּשׁ, שֶׁמִּתְנַהֵג עַצְמוֹ בְּדַרְכֵי הַפְּשִׁיטוּת, וְאֵינוֹ מְגַלֶּה שׁוּם תּוֹרָה, וְעוֹסֵק בְּשִׂיחַת חֻלִּין וְכַיּוֹצֵא, וְהוּא אָז בְּחִינַת אִישׁ פָּשׁוּט מַמָּשׁ.
(ליקוטי מוהר"ן תנינא, עח(


5. מרחיק או מקרב ?
מורה אמיתי רוצה לעזור לך להתחבר עם הכוח העליון ולא איתו. נקודת הייחוס הרוחנית שלך חייבת להיות לכוח העליון. זאת על אף שכל אדם, ירצה באופן טבעי להתקרב אל רבו, מכיוון שהוא מסמל בעבורו משהו עליון.
לכן, אם תגלה שהרב שלך לא ממש מקל עליך, מתנהג אליך דווקא בהפכיות, מרחיק אותך ממנו, "בועט בך" ומקשה עליך – זה הסימן האמיתי לכך שהוא עסוק בלקדם אותך למצב רוחני מתקדם יותר ולא עסוק בעצמו.

6. כריזמה? מנהיגות?
מנהיגותו של מורה רוחני אינה מתאפיינת בהכרח ביכולת הרצאה מרתקת, ביכולות אנליטיות מרשימות או במראה כובש ולבב. מורה רוחני אמיתי הוא זה שישקיע את כל כוחותיו ומרצו בהפיכת תלמידיו לגדולים לא פחות ממנו. בכך מתבטאת מנהיגותו. כריזמה איננה מדד.

7.  הכרת הרע ודוגמא אישית
הצדיק האמיתי, דעתו שפלה עליו לאין שיעור, מפני שהוא מכיר את גודל הכיעור של הרע המובלע בו ומכל מקום אינו מראה את שפלותו בגלוי. (אורות הקודש ג`. הראי"ה קוק(. מי שמתיימר ללמד אותך איך לתקן את פנימיותך, ראוי שיקדים תיקון פנימיותו. על זה אמר הרב חיים ויטאל שיותר קל ללמוד (וללמד) את כל הגמרא בעל פה מאשר לתקן מידה אחת בנפש האדם.
 

8. הכוונה אישית

המורה שלך לא יכול לעזוב אותך לבד, לדבר אליך דרך אלפי מסכים ולהיות מורם מעם. גם אם יש לו מליון תלמידים - אתה מעניין אותו יותר מהמליון הבא. מורה רוחני אמיתי הוא נגיש, מקשיב, מכוון אותך אישית כשאתה זקוק לזה, אפילו במילה. רבי נחמן כותב כך: והצדיק האמת אינו נקרא בשם צדיק כי אם כשיש לו זה הכח שיוכל להחיות ולהרים את אלו שנפלו מאוד מאוד, לחזקם ולאמצם, לעוררם ולהקיצם ולגלות להם כי עדיין השם אתם ועמם ואצלם וקרוב להם, כי מלוא כל הארץ כבודו, וכן להיפך צריך הצדיק להראות לאלו שהם במדרגה גדולה, שעדיין אינם יודעים כלל בידיעתו יתברך. (ליקוטי מוהר"ן תורה סח)

9. צניעות, יושר ודרך ארץ

זוג לפני נישואין הגיעו לפני כמה שנים לביתו של הרב מרדכי שיינברגר, מורי ורבי, הוא ברך אותם על הזיווג והם סיפרו לו שהם מתחתנים בעוד כחצי שנה, נקבו בתאריך ובאולם האשקלוני שבו יתחתנו. "לא חשבנו על זה לפני, אמר החתן, אבל אחרי שפגשנו אותך, חשבנו אולי תהיה מוכן לחתן אותנו". הרב השיב בחיוב והם נפרדו לדרכם.
בתאריך המיועד, נוסעים הרב והנהג שלו מירושלים לאשקלון, מתעכבים קצת בפקקים, מגיעים לאולם ורואים שהחופה החלה ושרב אחר מחתן אותם! (בדיעבד הסתבר שהם חשבו שבגלל שהרב אדם מבוגר מאוד ולא כתב את התאריך והמקום הוא בטח שכח וענה להם בחיוב רק כדי לצאת ידי חובה(.
הנהג התעצבן ודחק ברב לחזור לרכב, אך הרב תפס אותו ושאל "ואם הם ראו שהגענו? אתה יודע איזה צער יהיה להם ביום חופתם?"
הרב שלח את הנהג לחפש כספומט, כתב להם ברכה ושלשל את המעטפה יחד עם המתנה כאחרון האורחים, הנהג ניסה לשכנע אותו עכשיו ללכת, אוקיי עשית את שלך, אבל הוא נשאר ורקד איתם במשך שלוש שעות והתנהג לחלוטין כאילו הוא הגיע לחתונה ולא כאילו הגיע לחתן אותם... 

קראו סיפורי צדיקים וסיפורי חסידים ותבינו כמה מורה רוחני חייב להיות בן אדם. דרך ארץ קדמה לתורה.

10. אתה בוחר

בסופו של דבר אחרי שמצאת מספר רבנים שעונים על הקריטריונים האמתיים, זהו עניין של הרגשה. בדיוק כמו שכתבו חז"ל בפרקי אבות "עשה לך רב", כלומר אף אחד לא יכול להחליט בעבורך שרב כזה או אחר הוא הרב הנכון בשבילך. גם לא מאמר זה.
אבל ללכת רק לפי ההרגשה ללא הבחנות שכליות (עליהן דיברנו) זוהי עוד אחת מהטעויות הנפוצות שעלולות גם להרחיק אותך ממורה אמיתי. בהצלחה.

 האם ללכת להתייעץ עם רב?מאמרים נוספים של משה שרון | הספרים של משה שרון


תגובות