פרשה עם שליחות | בהעלותך | משה שרון | חטא המתאווים במדבר - אז והיום

בס"ד

פרשה עם שליחות / בהעלותך / משה שרון

חטא המתאווים במדבר - אז והיום

פרשת השבוע, פרשת בהעלותך, מספרת על אחד מן החטאים של עם ישראל שהתרחשו במדבר. יהיו כמובן בהמשך הדרך עוד חטאים לצערנו, חטא המרגלים, חטא קורח וכו'.

במה חטאו?

חלק מעם ישראל (התורה קוראת להם אספסוף), באים למשה רבנו ומתלוננים. על מה? על המן שירד להם מהשמיים. לא הספיק להם. חז"ל כותבים שהלחם הזה שירד מן השמיים היה מתנה ניסית מאת ה', שכל אחד טעם בו טעם אחר. ממש סוג של גן עדן, ללא שום מאמץ. "ְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר: זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים: וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה אֵין כֹּל בִּלְתִּי אֶל הַמָּן עֵינֵינוּ".

אבל כנראה שזה היה אוכל רוחני מדי, כי הם באו להתלונן שהם רוצים בשר. לא שלא היו להם כבשים ועיזים, אבל בכדי לאכול מהם, נדרשו עם ישראל להביא את בעל החיים למשכן ולהעלות אותו כקורבן, הם לא יכלו פשוט לאכול "על האש" בחצר.

משה לוקח את התלונה שלהם באופן קשה ומגיב בצורה שלא אופיינת לו: "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה אֶת הָעָם בֹּכֶה לְמִשְׁפְּחֹתָיו אִישׁ לְפֶתַח אָהֳלוֹ וַיִּחַר אַף ה' מְאֹד וּבְעֵינֵי מֹשֶׁה רָע: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' לָמָה הֲרֵעֹתָ לְעַבְדֶּךָ וְלָמָּה לֹא מָצָתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ לָשׂוּם אֶת מַשָּׂא כָּל הָעָם הַזֶּה עָלָי: הֶאָנֹכִי הָרִיתִי אֵת כָּל הָעָם הַזֶּה אִם אָנֹכִי יְלִדְתִּיהוּ כִּי תֹאמַר אֵלַי שָׂאֵהוּ בְחֵיקֶךָ כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא הָאֹמֵן אֶת הַיֹּנֵק עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתָיו: מֵאַיִן לִי בָּשָׂר לָתֵת לְכָל הָעָם הַזֶּה כִּי יִבְכּוּ עָלַי לֵאמֹר תְּנָה לָּנוּ בָשָׂר וְנֹאכֵלָה: לֹא אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי לָשֵׂאת אֶת כָּל הָעָם הַזֶּה כִּי כָבֵד מִמֶּנִּי: וְאִם כָּכָה אַתְּ עֹשֶׂה לִּי הָרְגֵנִי נָא הָרֹג אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְאַל אֶרְאֶה בְּרָעָתִי".

למה? מה כ"כ קשה? הם בסך הכל ביקשו בשר וכתוצאה מכך קיבלו את השלו. למה משה רבנו מגיב בצורה כזו בוטה?

התשובה מתחלקת לכמה חלקים:

  • משה שומע אותם מתוסכלים וממורמרים, מתבכיינים, מתלוננים, מורידים אחד את השני. זה מוריד גם אותו. כמה ניסים גלויים חוויתם ואתם חווים, איך יכול להיות שאתם ממורמרים? למה אתם כאלה כפויי טובה?
  • האספסוף "התאוו תאווה", דהיינו רצו שתהיה להם תאווה. אכילת בשר היא אכילה תאוותנית. אין הרי "תאוות ברוקלי" או "תאוות מלפפון", אבל "תאוות בשרים" כן. הם בעצם התלוננו שאכילת המן היא עדינה מדי, רוחנית, אלוקית. אז תנו לנו בשר, תנו לנו לרדת נמוך, לאכול שווארמה ברחוב, איזה מין אוכל נתתם לנו? סלטים עם טופו? חז"ל מספרים שהמן היה נבלע באברים ולא היו להם יציאות. אז מה זה האוכל הרוחני ה"טבעוני" הזה?
  • לכן משה אומר "מֵאַיִן לִי בָּשָׂר לָתֵת לְכָל הָעָם הַזֶּה". משה לא חושב שמצפים ממנו להיות בעל אטליז, אלא מתכוון לומר שאין לו, בגלל מדרגתו הרוחנית, בגלל הענווה והזכות שלו, אין לו כזו תאווה, אין לו צורך בבשר, הוא מנהיג גבוה בעבור הצרכים הללו של העם. לכן כתוצאה מדברי משה, הקב"ה מבקש למנות 70 זקנים שינהיגו את העם.
  • עם שהיו עבדים לפרעה במשך 90 שנה, שסבלו את היחס של המצרים, עם שראה את כל הניסים שקרו ביציאת מצרים, עומדים ומתלוננים ומתגעגעים למצרים? היו לנו שם דגים וקישואים? אתם אמיתיים? משה מזדעזע מהטענות. כמו מישהו שיצא מהכלא ובגלל שלא נותנים לו סטייקים הוא מתגעגע לכלא, ששם לפחות היה אוכל.
  • הקב"ה גם הוא מזדעזע ומחליט לתת להם בשר "עד שיצא להם מהאף". רוצים תאווה? קחו. " לֹא יוֹם אֶחָד תֹּאכְלוּן וְלֹא יוֹמָיִם וְלֹא חֲמִשָּׁה יָמִים וְלֹא עֲשָׂרָה יָמִים וְלֹא עֶשְׂרִים יוֹם: עַד חֹדֶשׁ יָמִים עַד אֲשֶׁר יֵצֵא מֵאַפְּכֶם וְהָיָה לָכֶם לְזָרָא יַעַן כִּי מְאַסְתֶּם אֶת ה' אֲשֶׁר בְּקִרְבְּכֶם וַתִּבְכּוּ לְפָנָיו לֵאמֹר לָמָּה זֶּה יָצָאנוּ מִמִּצְרָיִם"

נדמה לי שהציטוטים מדברים בעד עצמם. אין הרבה מה לומר, מלבד להתבונן על עצמנו היום. התורה הרי איננה מסמך היסטורי אלא תורת חיים.

לסיכום, מה הפרשה מנסה ללמד אותנו?

  • שתאווה היא עדות לירידה רוחנית, לירידת הדורות. בגן עדן שלטה העדינות ומאז אנחנו מתעבים, נהיים גסים יותר ויותר.
  • שאכילת בשר מחוץ לסעודות שבת או סעודת מצווה, היא סוג של "בדיעבד". הקב"ה היה מעדיף שלא נאכל אכילה תאוותנית. רק בגלל שירדנו במדרגה הרוחנית אז הוא מאפשר זאת. בדיוק כמו בגן עדן, שם קיבלנו הוראה לאכול פירות וירקות בלבד, ורק לאחר החטאים הנוראיים של דור המבול, הותרה אכילת בשר.
  • שמאז ועד היום אנחנו כפויי טובה כלפי הניסים הגדולים שה' עושה לנו, כיחידים וכעם.

להאזנה לשיעור שמסר משה שרון על פרשת בהעלותך

 מאמרים נוספים של משה שרון | הספרים של משה שרון | עוד על ספר במדבר


תגובות