פרשה עם שליחות | נשא | משה שרון | אישה שוטה

הקב"ה מטפל זוגי?
פרשת השבוע, פרשת "נשא", מספרת על נוהל מעניין וחריג:
מה עושים במקרה שבו אדם חושד באשתו שבגדה בו עם גבר אחר? למשל, מישהו ראה אותם נכנסים לבד אל תוך אוהל ולא יודעים מה היה שם.
מה הוא אמור לעשות? האמון ביניהם הרי נפגם, הוא לא מאמין לה והקשר הולך ומתדרדר.
בימינו הולכים לבלש פרטי או מטפל זוגי, מה היו עושים בתקופת התורה?
על פי התורה הוא אמור להזהיר אותה, ואם היא לא שומעת בקולו, אסור לו לקיים איתה יחסי אישות, אלא עליו לקחת אותה אל הכהן במשכן. הכהן מזהיר את האישה שתתוודה במקרה שחטאה ותעשה תשובה. אם היא עושה כן, מוחלים לה. אך במידה והיא מכחישה, עושה לה הכהן מבחן המכונה "מבחן המים המאררים".
מייגעים אותה בהליכה, אולי המסע יגרום לה להודות. מלבישים אותה בבגדים בלויים... הכהן היה לוקח מים קדושים ושם בהם מעט עפר של בית המקדש, ומוסיף קצת עשבים מרים. לאחר מכן, היה לוקח פיסת קלף וכותב עליה את שם השם המפורש ושם את הקלף בתוך המים. הכהן היה מחכה עד שהכתב ימחק במים ואז היו קורעים את שמלת האישה (היכן שנמצא הלב), ופורעים את שערותיה (מכאן למדים חז"ל שבתקופת התורה היה כיסוי ראש לנשים נשואות). או אז היה משקה אותה את אותם מים מאררים.
ושימו לב מה מתרחש בשלב הזה:
אם הוא חשד בה סתם, היא היתה באותו הרגע מתעברת. דהיינו, הם היו משקמים את האמון ביניהם ומוסיפים עוד ילד למשפחה. אך אם באמת כמו שהוא חשד, היא בגדה בו, ברגע ששתתה את המים היא הייתה מתה במקום. ואם זה לא מספיק - באותו רגע שמתה, מת גם הגבר שאתו בגדה, לא משנה היכן היה באותם רגעים.
נכון מוזר? רגע, ולמה לא עושים את אותו טקס לגבר שאשתו חושדת בו? והאם באמת הטקס הזה נעשה? התקיים? באמת נשים מתו או התעברו? האם עושים את הטקס הזה בימינו? מה ההגיון לכתחילה בכזה טקס? ומה הפירוש על פי הסוד?
ננסה לענות על השאלות:
א. לגבר אין טקס כזה. במקרה של אשת איש יש לו עונש מוות מיידי: "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת אִישׁ, אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ, מוֹת יוּמַת הַנֹּאֵף וְהַנֹּאָפֶת" (ספר ויקרא, פרק כ', י').
ב. הבדיקה בוטלה בימי רבן יוחנן בן זכאי, בסוף ימי בית שני, בשל ריבוי מקרי הניאוף באותה תקופה.
ג. שתיית המים איננה ח"ו התעללות באישה או כל דבר שלילי אחר, אלא בדיוק להיפך: זהו אמצעי שיכול לאפשר לאישה שלא בגדה, להסיר את החשש ובכך להציל את הקשר עם בעלה.
כמו שכותב הרב קוק: "בדיקת מי סוטה, ממקור החיים העליונים היא לקוחה, מכל אשרה וברכתה של תורה אשר דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום".
יש פה פיתרון נפלא לשקם את הזוגיות במקרה של חשד שווא.
ד. חז"ל אומרים ששלום בית הוא כ"כ חשוב לקב"ה עד שהוא מוכן ששמו יימחה: "גדול שלום שבין איש לאשתו שהרי אמרה תורה שמו של הקב"ה שנכתב בקדושה ימחה על המים".
ה. כותב הרב דוד אגמון: "ידוע שהתורה היא נצחית וגם פרשת סוטה מרמזת על מהלך פנימי בכוחות הנפש של כל אדם. מובא בספר 'צפנת פענח' בשם הבעל שם טוב שהענין הפנימי בפרשיה זאת הוא שהאישה הסוטה מרמזת על החומר והגוף, שעל ידם נוטה וסוטה האיש, הנשמה, מדרך הישר. האיש אינו יודע באיזה דרך יבחר, האם להקשיב לגוף או לא. העצה של הרמב"ם היא שאם אין לו דעת להכריע איזה דרך הטוב, ילך לתלמידי חכמים שהם רופאי הנפשות (הלכות דעות ב'). לכן כתוב בפרשה, "וְהֵבִיא הָאִישׁ אֶת-אִשְׁתּוֹ, אֶל-הַכֹּהֵן", יביא את הבעיה שלו אל תלמיד חכם. "וְלָקַח הַכֹּהֵן מַיִם קְדֹשִׁים", אלה הם דברי תורה והתורה מזככת את הגוף ונותנת כח מחודש לנשמה. "בִּכְלִי-חָרֶשׂ", שהתלמיד חכם יתן לו דברי מוסר שיהיו לו לרפואה, אבל יתן אותם בדרך משל, כמו כלי חרס. לשם כך, הפרשה נותנת לנו עצה. אם הגעת למצב שאתה "חושד" בגוף שעומד לחבל בדרכך, תמצא תלמיד חכם, או רב, או צדיק, שיכול להשקות אותך במימי התורה"
שבת שלום! 
להאזנה להרצאה של משה שרון על פרשת נשא

 מאמרים נוספים של משה שרון | הספרים של משה שרון | עוד על ספר במדבר

 


תגובות