בס"ד
פרשה עם שליחות | כי תצא | משה שרון
למה אתה נעל?
בפרשת השבוע, פרשת "כי תצא" אנחנו נתקלים בין השאר, בסוגיה מעניינת – סוגיית ה"ייבום והחליצה". בואו נקרא את הקטע ואז נסביר: " כִּי יֵשְׁבוּ אַחִים יַחְדָּו וּמֵת אַחַד מֵהֶם וּבֵן אֵין לוֹ לֹא תִהְיֶה אֵשֶׁת הַמֵּת הַחוּצָה לְאִישׁ זָר יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ וּלְקָחָהּ לוֹ לְאִשָּׁה וְיִבְּמָהּ: וְהָיָה הַבְּכוֹר אֲשֶׁר תֵּלֵד יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו הַמֵּת וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל: וְאִם לֹא יַחְפֹּץ הָאִישׁ לָקַחַת אֶת יְבִמְתּוֹ וְעָלְתָה יְבִמְתּוֹ הַשַּׁעְרָה אֶל הַזְּקֵנִים וְאָמְרָה מֵאֵן יְבָמִי לְהָקִים לְאָחִיו שֵׁם בְּיִשְׂרָאֵל לֹא אָבָה יַבְּמִי: וְקָרְאוּ לוֹ זִקְנֵי עִירוֹ וְדִבְּרוּ אֵלָיו וְעָמַד וְאָמַר לֹא חָפַצְתִּי לְקַחְתָּהּ: וְנִגְּשָׁה יְבִמְתּוֹ אֵלָיו לְעֵינֵי הַזְּקֵנִים וְחָלְצָה נַעֲלוֹ מֵעַל רַגְלוֹ וְיָרְקָה בְּפָנָיו וְעָנְתָה וְאָמְרָה כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִבְנֶה אֶת בֵּית אָחִיו: וְנִקְרָא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל בֵּית חֲלוּץ הַנָּעַל: (דברים כה').
קודם כל פשט: על פי התורה, אם אשה התאלמנה מבעלה לפני שנולדו להם ילדים, על אחיו של המת "להחליף" אותו בתפקידו ולדאוג להמשך שמו של אחיו. ואם הוא איננו מסכים, מסיבה זו או אחרת, עליו להשתתף בטקס מוזר שנקרא "חליצה" שבו האלמנה חולצת ממנו את נעלו, יורקת (לא עליו חס ושלום אלא מול עיניו) ואומרת "ככה יעשה לאיש", כל זאת על על מנת "לחלץ" אותו מהתפקיד שהוא לא רוצה לקחת.
קושיות: קשה בדורנו, עד בלתי אפשרי, להבין את ההוראה המוזרה הזו. מה לתורה להתערב בכזו סיטואציה? שהאח יתחתן עם מי שהוא רוצה, ושהאלמנה תכיר גבר אחר ותקים איתו משפחה. למה לכפות עליהם? למה לכפות עליו? למה לעשות טקס כזה משפיל?
ננסה לענות:
לסיכום, למרות שייבום וחליצה כמעט ולא קיימים בימינו – הרי הם נושאים איתם מסר לדורות, בטח ובטח כמה שבועות לפני הימים הנוראים – והמסר הוא: אל תהיה אגואיסט. אל תהיה נעל. שבת שלום
מאמרים נוספים של משה שרון | הספרים של משה שרון | עוד על ספר דברים |
תגובות