פרשת פקודי | אתה חייב לנוח או לנוע | מאמר מאת אהרן דרמון | |
רוצים להספיק את הכל? אם אתם חיים בתחושה של החמצה ברגע שאתם לא עסוקים בעשייה, אתם ממש לא לבד. אבל שימו לב: לרב קוק זצ"ל יש חידוש מסעיר ומרגיע בשבילכם – והוא נמצא דווקא בתוך הפרשה.
קצב החיים שלנו מסחרר למדי. אנחנו נמצאים בתנועה מתמדת, מותשים מהג'אגלינג המתמשך של מציאות חיינו במאה ה-21. על הבוקר, בקושי פקחנו עין חצי רדומה והמרדף מתחיל. הסרט רץ, חייבים להספיק: עבודה, פרנסה, משפחה, לימודים, חוגים, מימוש עצמי, סדרות ותוכניות טלוויזיה – לא עלינו – ספרים, חברים וכו' (עשו V במשבצות הרלוונטיות עבורכם ותוסיפו קטגוריות משלכם). אנחנו חייבים, אבל ממש חייבים, להשיג את הכל. התופעה הזו לא פסחה כמובן גם על המחוזות הדתיים, בהם חייבים להוסיף לרשימה גם תפילות, לימוד תורה, קיום מצוות, השתלמות במידות וכן הלאה. הדף היומי הופך למרדף היומי.
אבל לא כך סובר רש"י בפרשתנו. בפסוק האחרון, אחרי שמשה הקים את המשכן והשכינה שורה בו, התורה אומרת (שמות מ, לח): כִּי עֲנַן ה' עַל הַמִּשְׁכָּן יוֹמָם וְאֵשׁ תִּהְיֶה לַיְלָה בּוֹ לְעֵינֵי כָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל מַסְעֵיהֶם:
המסע מסמל את הצורך להתקדם ולהתחדש, ליצור ולפעול. לעומתו, החנייה מהווה מקום בטוח בלי מרדף, במנוחה בו כביכול לא קורה כלום. לפי הסברו של רש"י הנ"ל, הפסוק מזכיר לנו שלמרות שאנחנו נמצאים במסע מתמשך אל עבר חיים טובים יותר, אל לנו לדמיין שהחניות והעצירות שלנו הן רק זמן "מת" של הַמְתָּנָה, של חסרון ושל בזבוז זמן. למעשה, החניה והמנוחה איננה פחות מהמסע עצמו – היא חלק בלתי נפרד מהדרך.
אולי לכך התכוון הרב קוק זצ"ל כשהוא כותב (עולת ראי"ה, כניסה לביה"כ):
החיים שלנו הם מסע שנע בין לנוח ולנוע – בל נשכח את האיזון הנדרש ביניהם. שבת שלום
מאמרים נוספים של משה שרון | הספרים של משה שרון | עוד על ספר שמות |
תגובות