מה היית עושה אם ילדים היו משחקים תחת חלונך ומטרידים את מנוחתך? מבקש מהם יפה? צועק עליהם? מאיים עליהם?
בספרו "יתרון הגמישות", מספר ד"ר אל סילברט על זקן בגמלאות שמנוחתו הופרעה ע"י קבוצת ילדים שנהגו לשחק מתחת לחלון דירתו הקטנה שבקומה הראשונה. הוא העריך שלצעוק עליהם ולגרשם, לא יהיה נבון ואולי גם לא ישא פרי. אז הוא יצא החוצה אליהם ואמר להם שהוא נהנה לשמוע את קולותיהם של ילדים משחקים ושהוא מוכן לתת לכל אחד מהם 25 סנט אם ישחקו מתחת לחלונו. הילדים התמוגגו מהרעיון. כך עשה במשך שבועיים.
בתחילת השבוע השלישי יצא שוב הגמלאי הזקן אל הילדים והסביר להם שהוא ממש עני והוא לא יכול לאפשר לעצמו תשלום כזה.
הילדים עזבו בזעם תוך שהם מפטירים לעברו שהם לא מוכנים לשחק תחת חלונו עבור פרוטות...
מהי חשיבה יצירתית?
יצירתיות היא נושא רחב, המשתרע על פני הטווח שבין מציאת פתרון לבעיה יומיומית פעוטה לבין החלטות ארגוניות/מדיניות המשפיעות על מיליוני אנשים ודולרים.
ברמה הפשוטה ביותר, "חשיבה יצירתית" פירושה - להביא לכלל קיום משהו שלא היה קודם לכן.
כל אדם הוא יצירתי?
אנשים רבים חושבים שמשום שמעולם לא ניגנו בכלי נגינה, לא ציירו היטב ולא המציאו דבר, אז זה אומר שהם אינם יצירתיים. זה לא נכון. יצירתיות טבועה בנו מעצם היותנו בני אדם. זו תכונה שקיימת בלי קשר לשאלה מתי וכיצד משתמשים בה. היא נובעת מהעובדה שכל אחד הוא יצור ייחודי, כל אחד הוא יצירה בעצמו. אין אדם דומה לחברו. אימוץ ההשקפה הזו תאפשר להביא לידי ביטוי את הייחודיות של כל אדם, את האני שלו. ניתן וצריך לשפר את איכות הרעיונות ואת מקוריותם אך המהות היא באמונה שהשינוי הזה יכול לקרות.
אז איך הופכים להיות יצירתיים?
א. בראש ובראשונה מתחילים לחשוב בפשטות, כמו ילדים, כי "אם זה לא פשוט, זה פשוט לא זה", המצאות יצירתיות רבות באו לעולם מתוך מחשבה פשוטה. שאלתי פעם מישהו 'כמה אדמה יש בבור שאורכו שני מטרים, רוחבו שני מטרים ועומקו שני מטרים?' פתאום ראיתי איך העיניים שלו מתרכזות ומוחו מחשב כפולות וחזקות. כשאמרתי לו שאין אדמה, זה בור, הוא רצה להרביץ לי. למה? כי זה פשוט והוא סיבך את זה. כך אנחנו עושים כל הזמן, ממרכבים את הפשוט. כך עשה למשל מי שהחליט יום אחד שאת המזוודה לא חייבים לסחוב, אפשר פשוט לחבר לה גלגלים, ואת הבול לא חייבים ללקק אפשר שהמעטפה תבוא כבר עם בול. הלכה למעשה הכלי הזה בא לומר שכשאתה נתקל בבעיה, תנסה להסתכל עליה לרגע כמו ילד ולא כמו עצמך. אני מכיר אישית כמה מנהלים שנתקלו בבעיות רציניות וכשעשיתי להם את התרגיל הזה פתאום נמצא פתרון. אנחנו נוהגים להאשים את הפשטות בפשטנות – זה כל כך לא נכון.
ב. הכלי השני בחשיבה יצירתית שיטתית נקרא כלי האייקידו. מהו אייקידו? כמו בקרב פיזי, שימוש בכוחו של היריב על-מנת להפילו, כך גם בחשיבה, שימוש בכוחה של הבעיה על מנת לפתור אותה. חיסון הוא דוגמא פשוטה ומפורסמת לרעיון האייקידו. לוקחים את החיידקים של המחלה (שימוש בבעיה עצמה), מחלישים אותם ומחדירים אותם אל תוך גוף האדם (פתרון). הכלי הזה מגיע מתפיסה רוחנית גבוהה יותר שאומרת שאין רע מוחלט, כל רע טומן בחובו גם טוב.
ג. הקצנה - במקום למחוק את הבעיה או להפחית את שיעור פגיעתה, יש להעצימה אלף מונים עד למימדי אבסורד. לפעמים, כתרגיל מחשבתי שמוביל ליצירתיות, מומלץ להתייחס לבעיה כאילו הייתה קיצונית, למשל, קחו את הבעיה הבאה: משפחה מוציאה בכל חודש 500 שקל יותר ממה שהיא מכניסה. סביר להניח שרוב האנשים לא יעשו שינוי עד שמנהל הבנק יתקשר אליהם. תרגיל ההקצנה אומר כך: מה היית עושה אם היית עכשיו במינוס כפול ממה שהבנק מוכן לאשר לך? ולא, התשובה איננה לקחת הלוואה, זו הרי הדרך הכי קלה והכי פחות יצירתית לצאת ממינוס.
ד. אם יש בעיה, אז אין בעיה – לפעמים יוצא שהגדרת הבעיה היא הבעייתית. במחקרים שנערכו על הירח נתקלו האסטרונאוטים בבעיה קשה. העטים שלהם לא כתבו. בהיעדר כח המשיכה עולה הדיו לחלק העליון של העט וברגע זה הוא מפסיק לעבוד. נאס"א השקיעו מליון דולר בפיתוח עט שיכתוב בכל מצב. גם הרוסים נתקלו באותה בעיה, אבל תקציב אין. מה עשו? השתמשו בעפרון...
יוצא שהנחות היסוד השגויות בהגדרת הבעיה (חסר לנו עט שיכתוב בכל מצב) הוביל להשקעה של מיליונים כי בעיה לא הייתה. על אותו המשקל - ישבתי פעם מול מנהל שהציג בפניי בעיה אקוטית עם אחד העובדים. הוא הופתע כששאלתי אותו "תגיד, מה יקרה אם לא תעשה שום דבר?" אבל אחרי שהתעשת אמר "אתה יודע מה? לא חשבתי על זה". כמובן שזה לא תמיד עוזר לפתרון אבל לפעמים דווקא חוסר ההתערבות היא הפתרון הטוב ביותר.
ה. שינוי מימד – ירין קימור באחת מהרצאותיו סיפר על כך שהוא שואל אנשים מבוגרים את השאלה הבאה – "אדם מתקרב עם תיק על גבו לעבר שדה, והוא יודע שהוא קרב אל מותו – איזה שדה זה? נו, מה עובר לך בראש? רוב האנשים עונים "שדה מוקשים" או "שדה קרב", היצירתיים ביניהם עונים "שדה תעופה". הוא שאל פעם ילדים צעירים ואז הראשון הצביע ואמר "זה צנחן שלא נפתח לו המצנח..." תודו שלא חשבתם על זה. אצלנו במחשבה הקבעונית, מתקדם זה הולך ולכן חשבנו רק במימד אחד – המימד האופקי. אותו נער חשב גם במימד אנכי.
ו. כלי החלוקה מאפשר להפריד זה מזה את כל מרכיבי עולם הבעיה ולבחון צירופים חדשים של אותם המרכיבים: עבודה מהבית, הלקוח נותן לעצמו שירות, אורביט.
ז. כלי ההחסרה מאפשר לבחון איזה מוצר מתקבל אם גורעים מעולם הבעיה את אחד מהמרכיבים המהותיים ובוחנים את השימושיות או התועלת במוצר שנותר. זהו העיקרון מאחורי מוצרים כגון בירה ללא אלכוהול, קפה ללא קפאין, טלפון סלולרי ללא אפשרות חיוג, פלאסיבו ועוד.
ח. כלי האיחוד נועד לבדוק אפשרויות של שילוב, גם וגם, למשל, האתר ALLJOBS או משחת השיניים שהיא גם מי-פה, YESmax, מעטפה עם בול.
ט. כלי הכפלה מכוון לבחון אפשרויות להכפלת אחד ממרכיבי המערכת, או הוספת מרכיב דומה לאחד המרכיבים הקיימים, ובכך לפתור בעיה או ליצור מוצר משוכלל יותר. לדוגמה: אוטובוס דו-מפרקי.
י. סיעור מוחות - סיעור מוחות הוא אולי הכלי הכי מפורסם מתוך עשרת הכלים שציינו. סיעור מוחות פירושו - לחולל רעיונות רבים ככל האפשר, מבלי להתעכב על הערכתם. בוחרים 2 בעלי תפקידים: יושב-ראש ורושם הערות.יושב הראש מגדיר את הסוגיה. המטרה היא להעלות רעיונות רבים ככל האפשר לפתרון הסוגיה. לא יעשה ניסיון להעריך רעיונות כלשהם. איש לא צריך לחשוש מהעלאת רעיונות. יושב הראש פותח את הישיבה במשפט כגון: "בכמה דרכים נוכל...?" ומונע כל ניסיון להעריך רעיונות. רושם ההערות כותב את הכל ואינו מנסה לפעול כמו עורך. יושב הראש ממשיך לעודד את הקבוצה לתרום, תוך שהוא מנסה להוביל את האנשים למחשבה חופשית וליצור רעיונות רבים ככל האפשר - טובים, גרועים, ניטרליים, הגיוניים או טיפשיים. הוא שומר על הקצב ואף פעם אינו מעיר. כמו כן אינו מתיר לאחרים להעיר בנוגע להצעה שהובעה על ידי משתתף. כל רעיון הוא רלבנטי.
לסיכום, בפעם הבאה שתעמדו מול סוגיה כלשהי, בין אם היא נוגעת לחיי המשפחה או לעסק שלכם, הפעילו עליה את עשרת הכלים הנ"ל ותראו מה יוצא...
להרחבה:
ירין קימור – הבלתי אפשרי אפשרי (2008). אורנית הוצאה לאור.
עוד מאמרים בהתפתחות אישית וקואצ'ינג עצמי | הספרים של משה שרון | מנוי לקורסים של משה שרון
תגובות